Hovedseksjon

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk
Undervisningsspråket i alle fag er norsk tegnspråk (Opplæringsloven §§3-4, 15-1)). Våre elever følger læreplanene i Kunnskapsløftet 2020 (LK20), med unntak av fire fag som har egne læreplaner: norsk tegnspråk, norsk for elever med tegnspråk, engelsk for elever med tegnspråk, drama og rytmikk Disse læreplanene har like høye kompetansemål og forventinger til faglig progresjon hos elevene som øvrige læreplaner i LK20 (herunder norsk, engelsk og musikk).

Våre pedagoger har som mål at våre elever skal nå kompetansemålene for hvert årstrinn. Faglig innhold formidles via tegnspråk i alle fag. Vi bruker ikke tegn-til-tale i fellesundervisningen. Vetland skole er ikke en spesialskole, vi er en ordinærskole. Å forstå og bruke norsk tegnspråk aktivt i alle fag er viktig for å kunne lykkes i utdanningsløpet og blir delaktig i storsamfunnet.

Fordi våre elever har tegnspråk som fag har de ekstra timer hver uke. Dette utgjør totalt 967 årstimer i løpet av 1.-10.trinn. For elever på barnetrinnet har vi et ekstra fokus på å danne et solid fundament i tegnspråk, herunder muntlige ferdigheter, avlesning og produksjon av tegnspråktekst. Vi jobber målrettet med tegn- og ordforråd, kommunikasjonsferdigheter og faglig innhold tilpasset elevene og deres språklige ferdigheter. Vi har et stort fokus på at våre elever skal få høy kvalitet i sin undervisning, dette gjeldende på alle årstrinn. Dette for at elevene på 10.trinn skal kunne mestre å gjennomføre eksamen i alle trekkfag.  

 Tegnspråk for nykommere
Vi har lang erfaring med å ta imot elever som ikke mestrer tegnspråk fra første skoledag, uavhengig av hvilket klassetrinn de er på når de starter på skolen. Vi jobber da intensivt og tilpasser kommunikasjonen med elevene slik at de har et utbytte av undervisningen. Vår erfaring er at elever som starter på Vetland skole og som ønsker å lære seg tegnspråk lærer dette raskt. Dette gir et godt utgangspunkt for læring i andre språk og fag.