Hovedseksjon

BC-avdelingen er en byomfattende tilrettelagt avdeling som gir et helhetlig skoletilbud til elever med hørselstap og tilleggsdiagnoser

Innhold i opplæringen:
Alle elevene får opplæring etter §3-4, i og på tegnspråk. I tillegg benyttes ulike kommunikasjonsmetoder som tegn til tale og ASK, samt ulike kommunikasjonsverktøy.

Grunnlaget for undervisningen/opplæringen er LK20 og sakkyndig vurdering fra PPT.
Det utarbeides individuelle opplæringsplaner til elevene, både knyttet til overordnet del i LK20 og kompetansemål i ulike fag, dette tilpasset hver enkelt elev.
Elevene er delt i aldersblandede grupper.  
Organiseringen av elevene baserer seg primært på elevenes utviklingsnivå, dette for å skape læringsmiljø hvor elevene kan utvikle seg i sitt eget tempo og motta tilrettelagt opplæring på sitt nivå.
Hver gruppe har lærere med spesialpedagogisk kompetanse og fagarbeidere/assistenter. 

Pedagogisk fokus:
På BC-avdelingen fokuserer vi at elevene skal utvikle ferdigheter og kunnskap som elevene vil ha nytte av både nå og i fremtiden.
Dette i tråd med overordnet del av LK20 og §11-6 i opplæringslovens – knyttet til retten til individuelt tilrettelagt opplæring.
På BC-avdelingen legger vi vekt på elevenes mulighet til å utvikle seg. Opplæringen er tilpasset den enkelte elevens utviklingsnivå og knytter seg til elevenes individuelle opplæringsplaner.
Vi jobber med å knytte ferdigheter som lesing, skriving, regning og selvstendighet til konkrete og hverdagslige situasjoner som elevene vil møte senere i livet.
Vi jobber med å skape forutsigbare og oversiktlige skolehverdager for våre elever.
Dette for å gi elevene et skolemiljø hvor de kan trives, utvikle seg og oppleve mestring.
Fokuset er på elevenes individuelle behov knyttet til læring, kommunikasjon og trivsel.